بسیاری از کارجویان هنگام نوشتن رزومه به مدارک تحصیلی و تواناییهای خود اشاره میکنند. اما آنها فراموش میکنند که وجود مهارتهای کلیدی در رزومه مدیر روابط عمومی، روی موفقیت در فرآیند استخدام اثر میگذارد. در ادامه به معرفی مهمترین مهارتهای مورد نیاز برای استخدام مدیر روابط عمومی پرداخته و روشهای تقویت این مهارتها را بررسی میکنیم.
یک مدیر روابط عمومی حرفهای نقشی بسیار مهم در رهبری ارتباطات یک سازمان یا کسب و کار ایفا میکند. این فرد معمولا در سطوح مدیریتی یا اجرایی درون سازمان فعالیت دارد و تصمیمهایی را اتخاذ میکند که به طور عمده توسط تیم متخصصان روابط عمومی اجرا میشوند.
این مدیران میتوانند در حوزههای مختلف، از شرکتهای خصوصی گرفته تا سازمانها و مؤسسات عمومی و دولتی مانند بانک و دانشگاه فعالیت کنند. همچنین، این افراد ممکن است به صورت مستقل برای یک شرکت متخصص در حوزه روابط عمومی کار کنند و خدمات مشاورهای را بر اساس توافقات به مشتریان ارائه دهند.
برای مشاهده فرصت های استخدام مدیر روابط عمومی کلیک کنید.
مدیران روابط عمومی در رزومه کاری خود به تواناییهایشان در انجام وظایف مرتبط با این حوزه اشاره میکنند. برخی از وظایف مدیران روابط عمومی عبارتند از:Top of Form
افرادی که به شغل مدیر روابط عمومی علاقهمند هستند، صرف نظر از اینکه قصد دارند برای فرصتهای استخدام مدیر روابط عمومی دولتی رزومه بفرستند یا ترجیح میدهند برای سازمانهای خصوصی کار کنند، باید به برخی از مهارتهای کلیدی مسلط باشند. در ادامه این مهارتها را مورد بررسی قرار میدهیم.
در حوزه روابط عمومی، شهرت نقشی کلیدی در موفقیت افراد دارد. صادق بودن و پایبندی به ارزشهای فردی در زندگی کاری نه تنها باعث میشود افراد حس بهتری نسبت به خود داشته باشند، بلکه تأثیر مستقیمی بر شبکههای ارتباطی و کیفیت کار آنها دارد.
پنهان کردن حقیقت، تلاش برای انتشار اخبار ساختگی و اقدامات مشابه، تنها باعث لطمه خوردن به شهرت مشتری و کاهش اعتبار مدیر روابط عمومی میشود. برای موفقیت در عرصه روابط عمومی، افراد باید همواره صادق باشند.
در حوزه روابط عمومی، توانایی ایجاد و مدیریت شبکه حرفهای یکی از مهارتهای اصلی محسوب میشود. مهارت در برقراری ارتباط باعث میشود افراد اعتماد به نفس خود را به نمایش گذاشته و به مدیران روابط عمومی موفق و توانا تبدیل شوند.
در محیط پرفشار روابط عمومی، مدیریت چندین پروژه به صورت همزمان بخشی از زندگی روزمره افراد است. در واقع مدیران روابط عمومی مسئولیت پاسخگویی به نیازهای مشتریان و مدیریت زمان را برعهده دارند. آن دسته از مدیران روابط عمومی حرفهای که از پیشرفت در چنین محیطی لذت میبرند و قابلیت مدیریت مسائل متعدد را بصورت همزمان دارند، از کار در این حوزه لذت خواهند برد.
توجه به جزئيات و دقت در انجام کارها یکی از مهمترین عوامل موفقیت و ماندگاری در حوزه روابط عمومی است. برای اینکه یک مدیر روابط عمومی بتواند از طریق رسانههای پویا و همواره در حال تحول، داستانهای مشتریان خود را تعریف کند باید دقت بالایی داشته باشد و به جزئيات توجه زیادی نشان دهد. هنگام ویرایش و ارزیابی محتوای نوشته شده برای مشتریان، ارائه نسخه نهایی بینقص از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ چرا که حتی خطاهای کوچک نیز ممکن است باعث شکست خوردن یک استراتژی یا کمپین شوند.
رسانهها همواره در حال تحول هستند و مردم بیشتر از هر زمان دیگری از طریق رسانههای اجتماعی اخبار و اتفاقات جدید حوزههای مختلف را دنبال میکنند. یک مدیر روابط عمومی باید همواره با ترندهای این رسانهها همگام باشد و استراتژیهای خود را با تغییرات آنها سازگار کند.
منظور از تفکر راهبردی یا تفکر استراتژیک، ارزیابی تهدیدها و نقاط ضعف، آمادگی مقابله با آنها و همچنین استفاده از فرصتهای پیش رو است. مدیران روابط عمومی باید بتوانند با تکیه بر مهارتهای تفکر راهبردی خود، شهرت برند مشتریان را افزایش دهند و پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت آنها ارائه کنند. آنها همچنین باید رویدادها و کمپینهای مختلف را با موفقیت اجرا کنند. تفکر استراتژیک حاصل اشتیاق، هدفگذاری و داشتن دانش کافی درباره حوزه روابط عمومی است.
داشتن مهارتهای نوشتاری خوب برای یک مدیر روابط عمومی ضروری است. اگر فردی که در این موقعیت شغلی فعالیت میکند، نتواند افکار خود را به درستی در یک صفحه سازماندهی کند، ارتباط برقرار کردن با مشتریان و همکاران برای او دشوار میشود. افرادی که توانایی بالایی در نگارش به سبکهای مختلف دارند در بازار کار مدیریت روابط عمومی با فرصتهای خوبی مواجه میشوند.
توانایی بالا در ارائه شفاهی، مهارتی ضروری برای مدیران روابط عمومی است. تمرین در این زمینه نیز بسیار مهم است؛ چرا که بدین ترتیب مدیران میتوانند با انگیزه و اشتیاق ایدههای خلاقانه خود را با مشتریان، رسانهها، خبرنگاران و... به اشتراک بگذارند.
صنعت روابط عمومی به سرعت در حال توسعه است، بنابراین بهبود مداوم مهارتها میتواند به شما کمک کند تا در این حوزه رقابتی شانس خوبی برای استخدام شدن داشته باشید. در ادامه، چند توصیه مهم درباره تقویت مهارتهای مدیر روابط عمومی را با شما به اشتراک میگذاریم.
انگیزه برای یادگیری مداوم در کار روابط عمومی میتواند شما را در موقعیتهای مختلفی قرار دهد که امکان فراگیری مستمر را فراهم میکنند. از این فرصتها میتوانید به عنوان یک شانس برای به دست آوردن مهارتهای جدید استفاده کنید. همچنین، با تحقیق و شبکهسازی حرفهای، میتوانید دانش خود را بهروز نگه داشته و با آخرین تحولات این صنعت همگام شوید.
هر چه مدت زمان بیشتری در حوزه روابط عمومی کار کنید از فعالیتهای افراد دیگر در این زمینه آگاهتر میشوید. خیلی مهم است که به کارهایی که افراد در جایگاه شما انجام میدهند توجه کنید و همچنین به اتفاقات و تحولاتی که در سطح گستردهتر صنعت رخ میدهند، اهمیت دهید. پیگیری پستهای رسانههای اجتماعی متخصصان برجسته در حوزه روابط عمومی و مطالعه سایتها و نشریات مرتبط، به شما کمک میکند تا از روندها و تغییرات جدید آگاه باشید.
با آزمون و خطا روشهای مختلف برای نگارش و برقراری ارتباط با مشتریان را امتحان کنید. با گذشت زمان، در این کار حرفهای میشوید و با پیدا کردن سبک نوشتاری مناسب خود، هویت ثابتی برای برند یا شرکت مورد نظر ایجاد میکنید. سعی کنید هر روز زمانی را به نوشتن و برقراری ارتباط با دیگران اختصاص دهید تا تمرین در این حوزه باعث تقویت مهارتهای شما شود.
تعیین اهداف برای خود و تلاش برای دستیابی به آنها یک استراتژی موثر برای بهبود مهارتهای شما به عنوان یک مدیر روابط عمومی است. برای مثال، میتوانید در چند ماه آینده به تعامل بهتر با مخاطبان خود اهمیت بدهید یا به فکر افزایش دادن تعداد بازدیدهای یک ویدیوی خاص باشید.
تعیین اهداف شخصی و حرفهای میتواند به شما کمک کند روی آن حوزهها کار کرده و پیشرفت خود را اندازهگیری کنید. در نهایت، این اهداف باعث میشوند برای تلاشهای خود مسیر مشخصی داشته باشید و پیشرفت خود را به خوبی ارزیابی کنید.
وظیفه شما به عنوان مدیر روابط عمومی، کمک به مشتریان برای دستیابی به اهدافشان است. این اهداف ممکن است مرتبط با راهاندازی یک برند جدید، تغییر ارزشها و حوزه فعالیت یک شرکت یا افزایش شهرت یک سازمان باشند. نقش شما کمک به مشتریان برای دستیابی به این اهداف بطور موثر و کارآمد است. بنابراین، باید همواره سعی کنید اطلاعات خود را در مورد مشتریان و چگونگی کمک به آنها در دنیای کسب و کار افزایش دهید.
مدیران روابط عمومی افرادی حرفهای هستند که برای موفقیت در حوزه کاری خود به مهارتهای مختلفی نیاز دارند. در این مقاله به برخی از این مهارتها اشاره شد. برای استخدام مدیر روابط عمومی در بیمارستان، بانک، دانشگاه یا سایر ارگانها، داشتن سوابق شغلی کافی نیست. تنها افرادی میتوانند به عنوان مدیر روابط عمومی مجموعههای بزرگ مشغول به کار شوند که مهارتهای کلیدی مورد نیاز را داشته باشند و بتوانند با کمک این مهارتها وظایف خود را به درستی انجام دهند.
فروش ویژه
فروش ویژه
نظرات مشتری
ارسال نظر